fredag 16 juni 2017

Himlen samlar stjärnor....

Jag är en sån där människa som kan bli oerhört provocerad av att man ska sörja folk bara för att liksom. Kändisar dör och hela Sverige ska sörja. Klart det är tragiskt och traumatiskt för människor att förlora någon man håller kär -  men det är inte mer tragiskt att nån som är känd dör än att nån som inte är det. Helst inte om den personen fick leva ett långt liv, med hur många ljusa stunder som helst, fått uppleva en lång karriär och kanske till och med hade turen att får barn, barnbarn och barnbarnsbarn. 
Idag fick jag besked att en gammal skolkamrat - som jag förvisso inte träffat på hur många år som helst men ändå - hastigt har dött i cancer. Jag vet inte vad som hänt exakt men jag vet att det här är en människa som borde ha hela jäkla livet framför sig. Och jag blir så berörd. Det är så onödigt. 
DET borde rapporteras i tidningarna varje dag. För det är så vansinnigt tragiskt. 
Unga människor - barn till och med - dör VARJE dag i cancer och andra sjukdomar i vårt land. 
Människor vars föräldrar tvingas genomgå varje vettig förälders absolut värsta mardröm - att begrava sitt eget barn.
Himlen får sluta samla på sig stjärnor nu. Det räcker med dom som finns redan.

Jag är som cancerpatient omringad av folk med cancer. Det är facebookgrupper, bröstcancerföreningar, medlemstidningar, cancerfond och cancerrehabfond. Man blir lite hårdhudad för jag läser allt för ofta om alla som faller offer för cancerns obarmhärtiga framfart. Men jag blir såklart extra berörd när det är folk jag vet vilka det är, och när flera av mina vänner är i sorg. Och folk som är så unga. 
 Vi måste göra något åt det här nu. Alla kan göra något. Nu ska jag vädja om ett par saker:
1.
GE BLOD - jag vill att ALLA som läser min blogg och KAN ge blod gör det. Snälla. Det räddar så många liv. Och man vet aldrig när det är en själv eller någon man älskar högt som behöver blod för att överleva. Det kostar inget mer än lite av din tid en handfull gånger per år. Alla kan inte, jag vet, men dom som kan borde. Det är nästan en skyldighet som världsmedborgare på vår planet. 
2.
Registrera dig till tobiasregistret, det är ett stamcellsregister där man verkligen kan rädda liv. Följ länken, gör en hälsodeklaration, sen kommer ett topskit hemskickat, och man skickar iväg lite saliv på en tops och blir kontaktad om man kan dela med sig av sina stamceller till någon som är dödligt sjuk och behöver dom för att överleva. Tänk så jäkla häftigt. Ni kan fysiskt, i verkligheten, rädda liv. Som en superhjälte fast på riktigt. 

3. 
Bli månadsgivare hos cancerfonden eller valfri organisation som hjälper sjuka människor. Välj nåt som ligger dig varmt om hjärtat. Man behöver inte ge överallt men de flesta har råd att ge till åtminstone en organisation regelbundet.  
4.
Stötta Ung Cancer. De räddar liv på sitt sätt. Jag är själv för gammal för att tillhöra den skara som kan bli medlem i Ung Cancer, men vilken grym organisation det är! De gör underverk för drabbade och anhöriga. Köp deras armband, buffar, väskor, pins eller snygga tröjor. Följ dom på instagram och andra sociala medier så du ser om det är nåt på gång i närheten av dig. Gå och pärla armband om du har möjlighet. Superenkelt och roligt sätt att vara med och skänka pengar. Armbanden är deras största inkomstkälla och varenda armband är pärlat av en volontär, så de behöver ALLTID härliga pärlare. Kolla när nästa pärldag är i närheten av dig, gå dit och gör 10 armband, så har du varit med och skänkt 1000kr till unga cancerdrabbade. 

Så, 4 enkla saker som de flesta kan göra. Och tänk nu inte bara - GÖR det! 
Vi har inte tid att vänta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar